søndag 7. oktober 2012

Virksomheters bruk av Twitter

En virksomhets bruk av Twitter bør sees i sammenheng med bedriftens bruk av andre sosiale medier, og inngå i deres strategi i bruk av sosiale medier. De fleste virksomheter som benytter sosiale medier profosjonelt har minst en hjemmeside, en blogg og / eller en facebookkonto i tillegg til Twitter.  Twitter kan benyttes som et suplement til andre sosiale medier eller den kan opperere mer eller mindre frittstående. Mange benytter vel Twitter som noe midt i mellom.

Uansett hvordan Twitter skal benyttes er det viktig å få laget en god profil. Bakgrunnsfarge/bilde, bruk av logo samt tekst, bør bære preg av å være gjennomtenkt. Et dårlig førsteinntrykk må for all del unngås. Videre må det, som et ledd i strategien i bruk av sosiale medier, være dedikerte medarbeidere som har ansvaret for både å legge ut meldinger og følge opp disse samt henvendelser forøvrig. Alle henvendelser, både negative og positive, må ha rask respons. Ubesvarte henvendelser, og spesielt negative, er svært uheldig. Om en bedrift vedtar å benytte Twitter som en del av sin satsning på sosiale medier, må denne også sørge for å ha personalressurser som kan betjene dette på en god måte.

Virksomheter som f.eks. Netcom og Telenor benytter Twitter nærmest som en litt utvidet helpdesk, hvor henvendelser ang alt fra dekning til mer tekniske spørsmål samt ros og kritikk blir besvart. Virksomheter som f.eks SAS og Norwegian som driver en helt annen virksomhet, benytter Twitter mer til informasjon om både nye ruter, fly, forsinkelser osv. I tillegg til dette besvarer også de ris/ros og spørsmål kjapt og greit. Virksomheten må altså finne hva som er den mest hensiktsmessige bruken for akkurat dem, men uansett er det to viktige faktorer som gjelder; vær aktiv, og rask respons!

Om en igjennom Twitter kan nå mange personer og skape en "personlig" relasjon til sine kunder og følgere, har virksomheten oppnådd en gevinst igjennom invisteringen i sin tilstedeværelse på sosiale medier. For virksomheter som Telenor og Netcom er det svært viktig å kunne besvare spørsmål raskt. På denne måten blir kunden fornøyd, samt at alle andre kan se at man tar kundenes problemer på alvor. Dette skaper gode relasjoner og bygger opp virksomhetens omdomme.
Det samme kan selvsagt sies om andre virksomheter som benytter Twitter. Vær til stede, del informasjon, vis åpenhet, innrøm feil og mangler og gi rask respons!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar