søndag 7. oktober 2012

Om ansvarsforhold i sosiale medier

Når en bedrift har bestemt seg for å ta i bruk sosiale medier, er det en forutsetning at bedriften utarbeider en strategi og et definert mål for dette. Hvorfor ønsker bedriften å være aktiv på sosiale medier? Hvilke målgrupper ønsker bedriften å nå? Hvilket budskap ønsker bedriften å formidle? Og til slutt; hvem skal innvilveres, og hvilke retningslinjer skal disse følge?

For å nå sine mål må bedriften sørge for å få en så stor og solid følgerskare som mulig. For å oppnå dette er det en del punkter en bør følge:

  • Bestem hvilke sosiale medier en ønsker å delta på, og sørg for at alle disse følges opp på en ordentlig måte. Svar både på negativ og positiv omtale. Spesielt negativ!
  • Få på plass et gjennomgående design. Farger, logo og profosjonelle bilder.
  • Sørg for at bedriftens bruk av sosiale medier blir kjent. Twitterkontoen peker til hjemmeside /facebook/blogg og motsatt. Kjøp gjerne annonseplass i starten.
  • Sørg for å være oppdatert, en statisk side blir fort uinteressann.
  • Sørg for god kundeservice.
  • Behandle alle med respekt!

Det er også en del ting en bør tenke på for å unngå fallgruver:


  • Ikke start før alt er på plass. Begynner man før alt er på plass, kan man tenke seg at dette ser ut som en litt halvferdig satsing, hvor kanskje ikke design, bruk av bilder / logo samt ansvarsforhold ikke er helt avklart. Da er det viktig å tenke på at det som legges ut på nett, ofte blir der til "evig tid". Er man ikke klar, kan en slik satsing kanskje skade produktet mere enn det bygger det opp.
  • Vær offansiv, men ikke overdriv. Aktivitetsnivået må stå i forhold til hvilke personalressurser bedriften ønsker å bruke på dette, samtidig må man ikke bli så aktiv at man oppleves som direkte masete. Eller i verste fall, som spam.  

Ansvarsforhold

Bedriften må også ha en klar strategi angående ansvarsforhold på sosiale medier. Hvem har ansvaret for at bedriftens retningslinjer samt lover og regler blir fulgt? Hvilke etiske og lovbetemte regler skal og må bedriften forholde seg til på sosiale medier?
Det er ikke nok at bedriften selv vet hvilke regler som gjelder for de forskjellige sosiale medier, de må også sørge for at de som jobber med dette både kan og følger reglene.
Et godt eksempel på avklaring av ansvar og roller er Netcoms retningslinjer for sosiale medier, hvor nettopp ansvar og roller er omtalt på slide 3:

5 kommentarer:

  1. Hei Ketil!
    Godt og reflektert innlegg av deg om ansvarsforhold i sosialemedier. Du har og listet opp en del gode punkter om hvordan man får følgere på Twitter. Mye å lære her.
    Hilsen Tone.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Tone!
      Fint du likte innlegget! Læringskurven min er i alle fall bratt :)

      Slett
  2. Hei Ketil! Det var et bra innlegg rundt ansvarsforhold. Veldig godt poeng at det er viktig at ansatte er både informert og følger bedriftens retningslinjer for bruk av sosiale medier. Man må huske hvem man jobber hos! Netcom er for øvrig et veldig bra eksempel på bedrift som er dyktige i sosiale medier. :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei!
      Enig i at Netcom er dyktige i sosiale medier. Det virker som de har jobbet godt i forkant og fått på plass gode rutiner, samt dyktige medarbeidere :)

      Slett
  3. Hei Ketil. Synes du har skrevet en god besvarelse rundt ansvarsforhold. Fint at du også har lagt ved eksempel på Netcom sine retningslinjer!

    SvarSlett