tirsdag 16. oktober 2012

Google Analytics


Google Analytics (GA) er en gratis analysetjeneste fra Google. Den genererer statistikker på bakgrunn av besøk på en eller flere nettsteder. Produktet er rettet mot bruk i markedsføring, og er et kraftig verktøy i så måte. Man kan også oppgradere til en premium versjon som gir deg enda mer funksjonalitet og support tjeneste. Denne må man betale for.

Google Analytics er et av verdens mest brukte analyseverktøy for sosiale medier. Det er sikkert mange grunner for det, men at det er et kraftig verktøy som i standard versjon er gratis, er nok hovedgrunnen. Altså et produkt av god kvalitet til en svært hyggelig pris!
Verktøyet er også forholdsvis enkelt å komme i gang med, og enkelt i bruk for enkel bruk. Ønsker en kun å se hvor mange som har vært innom siden, hvor de kom fra og hvor lenge de var inne, er brukergrensesnittet enkelt. For brukere med liten eller ingen erfaring med HTML-kode kan det være en liten utfordring å få lagt inn en liten kodesnutt (javascript) på siden GA skal overvåke.

Scriptet lagt inn i HTML-koden










Etter at koden er lagt inn, er det enkelt å ta GA i bruk. Som tidligere nevnt er brukergrensesnittet ved enkel bruk, ingen stor utfordring. Man finner raskt ut hvor mange som har vært inne på siden(e) du får statistikk fra, hvor de kommer fra og hvor lenge de har vært inne på siden.
GA har mange funksjoner, og det krever nok en del tid å få satt seg inn i all funskjonaliteten. Man kan se nye besøkende, returnerende besøkende, hvem benytter mobile enheter som nettbrett og mobiltelefon? Man finner frekvens for besøk, nye kontra returnerende besøkende osv. Med andre ord svært mange muligheter for å analysere siden(e) en ønsker statistikk for.

Utsnitt av startsidens "Min oversikt"

En annen funksjon er muligheten til å eksportere data. csv, tsv tsv for Excel og pdf er filtyper GA kan eksporteres til. I tillegg kan man også sende e-post med vedlegg i samme format.

Google Analytics er altså et kraftig, gratis verktøy med en funksjonalitet en skulle tro var godt nok for de aller fleste. Eller er det ikke det?
Jeg har allerede påpekt plasseringen av kodesnutten med javascript. Denne kan som tidligere nevnt være en liten teknisk terskel for noen. De fleste med egen hjemmeside, blogg osv får nok plassert denne. Dette fungerer også greit så lenge brukeren har (i alle fall noe) kontroll på koden. Men hva med sider en ikke får lagt inn kode? Hva med f.eks Twitter? Hvordan får man benyttet GA her?
Man kan se at leseren kommer fra Twitter, Facebook eller lignende. Men hvor mange er innom disse, uten å klikke videre til hjemmesiden / bloggen?
For også å oppnå denne funksjonaliteten må man altså benytte et nytt verktøy.

Google Analytics er et meget godt verktøy for overvåking av hjemmeside / blogg og trafikken til disse. For å få en komplett oversikt over trafikken på ens sosiale medier trengs altså flere verktøy.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar