lørdag 6. oktober 2012

I dybden av Twitter

Twitter er en mikrobloggingtjeneste som lar brukerne sende og lese andre brukeres oppdateringer, som er tekstbaserte meldinger bestående av inntil 140 tegn. Tjenesten øker raskt i verdensomspennende popularitet med over 500 millioner aktive brukere per 2012, og genererer over 340 millioner tweets daglig i håndtering av over 1600 millioner søk per dag [wikipedia]. 

Hva skal til for at noen følger noen på Twitter? Hvilke mekanismer gjelder?

For å få følgere må man twitre om et emne eller flere som også andre synes er interessant. Dette emnet kan være alt fra en selv til f.eks. informasjonsteknologi. Et annet fenomen er fiktive kontoer, og et godt eksempel på dette kan være @KongenDin, som bl.a Odd-Magnus Williamson står bak.
En kjent musiker eller gruppe trenger i utgangspunktet ikke ha så mye annet å twitre om enn hva en gjør nå, hvordan konserten var, eller legge ut bilde fra en togstasjon i Paris.
Andre som ikke er like intresanne i seg selv, må ha et interessant emne å skrive om. Mange er interesserte i sosiale medier og kommunikasjon. Eksempler på personer som skriver om disse emnene på Twitter er @osol, @henriettehedlov og @ceciliestaude. I profilen hos disse tre finner man i tillegg til fullt navn, også informasjon om hva som opptar dem, hvor de jobber og en link til ei bloggside. Alle tre bruker altså flere sosiale medier aktivt og Twitter er nok en del av deres (eller bedriftens) strategi på sosiale medier.
Når det gjelder twitterkontoen deres, har alle godt med følgere, og de følger også selv mange. Ved å følge mange selv, vil også flere se din profil. Er du aktiv, svarer og retwittrer hos personer med mange følgere, vil profilen din automatisk bli sett av mange. Men for å oppnå mange følgere må en samtidig også ha noe å bidra med. Har en ikke noe "vettugt" å komme med, kan det å være aktiv virke stikk i mot sin hensikt.
Hvem følger så våre tre profiler? Dette er stort sett andre profiler innen samme interesseområde. Dette er nok naturlig både med tanke på innhenting av informasjon og det å skulle profilere seg selv. Like barn leker best :)

Hva er en twitter-liste?

Du kan lage dine egne lister eller abonnere på lister laget av andre. Når du lager egne lister, kan du legge inn brukere du følger og de du ikke følger. Som fersk twitter-bruker, ser jeg at dette for min del fører til en mer ryddig startside, der jeg får opp de jeg følger. I tillegg kan det være noen tema jeg finner interessane, men ikke ønsker skal komme opp sammen med de brukerne jeg følger. 
Det er altså også mulig å abbonere på andres lister (så lenge disse er satt offentlige). Dette kan være et hendig verktøy for å finne gode innlegg innen det temaet du måtte være opptatt av. 


Twitter på andre medier enn nettleseren?

Twitter kan også lastes ned som apper på mobile enheter. Selv har jeg lagt inn dette både på iPhone og iPad. Om en bruker twitter aktivt er det selvsagt viktig å kunne følge med, ikke bare når en er koblet opp ved hjelp av nettleser i en PC / MAC, men også på en mobil enhet som ens mobiltelefon.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar