onsdag 31. oktober 2012

Om å brenne seg i sosiale medier

Flere aktører har brent seg på sosiale medier, det være seg på Facebook, Twitter eller andre. Det er mange måter å brenne seg  på i sosiale medier, men i de fleste tilfeller dreier det seg om manglende respekt / forståelse av mediets retningslinjer eller lite gjennomtenkte stunt. 

burgerkingEt eksempel på en bedrift som kanskje både manglet forståelse for hva et sosialt medie er og dets etiske retningslinjer, er Burger Kings kampanje på Facebook kalt "Whopper Sacrifice". Slagordet var
"You like your friends, but
YOU LOVE THE WHOPPER"

Dette var en applikasjon som oppfordret brukere til å fjerne Facebook-venner. Etter å ha fjernet 10 av sine Facebook-venner, ville brukeren få en kupong for en gratis Whopper. I løpet av få dager ble om lag 250 000 venner fjernet av over 80 000 mennesker.
Dette falt selvsagt ikke i god jord hos Facebook, som ønsker å koble venner sammen, og her kom det altså en kampanje som oppfordret brukere til å fjerne venner. Ikke nok med det, applikasjonen ga brukere som ble fjernet som venner behørlig beskjed om at de var fjernet.

I følge Facebooks retningslinjer skal det ikke sendes ut varsel om noen blir fjernet som venner. Kampanjen stred altså med Facebooks retningslinjer og applikasjonen ble stengt av Facebook.
I tillegg til å stride mot Facebooks retningslinjer, stred denne kampanjen med det sosiale medier handler om; Bygge og vedlikeholde nettverk.

Hvordan kan man så unngå å brenne seg på denne måten?

For det første er sosiale medier ment å være, nettopp sosialt. Dette eksempelet kan neppe kalles det. Man må også sette seg inn i de forskjellige sosiale mediers retningslinjer, og forholde seg til disse. I tillegg må man tenke igjennom om kampanjen kan påvirke bedriften negativt. Ved å benytte sosiale medier er det fritt fram for hvem som helst å legge inn innlegg både på blogg og facebook. Ved å starte hashtags på Twitter med bedriftens navn eller produkt inkludert, vil man da bare få positive tweets? Lite trolig...
Altså; sett deg inn i de retningslinjene som gjelder på det / de sosiale medie(r) du benytter. Tenk godt igjennom evnt. følger dine stunt / kampanjer KAN føre til.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar