torsdag 18. oktober 2012

Virksomheters bruk av måleverktøy

Når en bedrift har bestemt seg for å ta i bruk sosiale medier, er det en forutsetning at bedriften utarbeider en strategi for dette. I denne strategien bør det komme fram hva som er målet og hvilken effekt dette målet skal gi. Uansett mål og ønsket effekt, må bedriften sette av ressurser i sin satsning på sosiale medier. Hvordan skal bedriften sikre seg at denne ressursbruken svarer seg økonomisk? For å finne ut dette må aktiviteten og resultatene av denne aktiviteten måles. Man må altså skaffe seg en oversikt over bedriftens ressursbruk på sosiale medier, samtidig som disse samkjøres mot bedriftens økonomiske (eller andre ønskede) resultater. Til dette må bedriften ta i bruk et eller flere måleverktøy.


Graf som viser antall besøkende. Denne kan vise aktiviteten for hver time, dag, uke eller måned.
Bedriftens aktivitet på sosiale medier må altså føre til at brukere av sosiale tjenester faktisk benytter seg av disse tjenestene. Dette igjen skal generere en annen ønsket effekt, som f.eks økt omsetning. I tillegg ønsker selvsagt også bedriften å få så mye som mulig igjen for ressursbruken den investerer i. For å få en oversikt over dette må bedriften analysere sin aktivitet på sosiale medier.


Hva er det som skal måles?


Med måleverktøy kan man enkelt se hvor mange som er inne på bedriftens blogg eller hjemmeside. I tillegg kan man benytte statistikken både for å få oversikt over effekten på egen satsning, samt grunnlag for å utnytte egne ressursene på best mulig måte. Viktig informasjon en kan finne ut fra statistikk, kan være følgende:


  • Hvor kommer besøkende fra? 
  • Hvor lenge er de inne på siden? 
  • Kommer besøkende tilbake? 
  • Hvordan får man flere besøkende? 
  • Når er det f.eks lønnsomt å legge ut en twittermelding? 


Hvor kommer de besøkende fra?

Om en bedrift investerer i en avisannonse hvor ønsket effekt er besøkende på sin hjemmeside, er det viktig for bedriften å se hvor de besøkende kommer fra. Ved å oppgi nettadressen i annonsen, vil man kanskje se at mange kommer direkte inn på siden. Samtidig kan man legge inn en twittermelding, og dermed også kunne måle effekten av denne. Kom det mange besøkende via Twitter? Kom det 10 fra Twitter denne dagen og 1000 direkte, hadde twittermeldingen liten effekt. Da er det igjen to ting en må vurdere. Er det en god investering å benytte Twitter eller ble meldingen lagt ut på feil tidspunkt? En annen ting man må vurdere er om annonsen som genererte 1000 treff gir like stor effekt i form av f.eks omsetning som annonsen kostet. En annen viktig ting å ta med i regnestykket er om antall besøk etter en slik annonse holder seg høyere over tid. Da må man også ta med langtidsvirkningen i regnestykket.

Hvor lenge er de besøkende inne på siden?

Man ser raskt om leseren virkelig leser eller setter seg inn i innholdet på siden. Virker det som om mange bare titter innom og forlater siden, har man kanskje bommet på innholdet, eller evnt. annonsen eller twittermeldingen har gitt forhåpninger som ikke blir innfridd.

Kommer besøkende tilbake?

Viser statistikken at det stort sett er nye besøkende kan dette tyde på at siden er i overkant statisk eller målgruppen som en har nådd ved annonsering, twittermeldinger osv ikke finner innholdet spesielt interessant.

Hvordan får man flere besøkende?

Når øker antallet besøk på bedriftens sider? Om grafen over besøkende plutselig peker oppover, hva er det bedriften har gjort akkurat da? Var det en twittermelding e.l. som utløste dette? Ble leserne værende på siden? Altså, hvilke hendelser er det som fører til økende antall besøkende? Og kanskje det viktigste, blir disse værende lenge nok til at vedkommende "tar" bedriftens budskap, kjøper varen osv. Her må man også se om antallet besøkende holder seg høyere over tid.

Når er det f.eks lønnsomt å legge ut en twittermelding?

Ved å benytte analysverktøy kan man raskt se om det er enkelte dager eller tid på døgnet, eller også en kombinasjon, hvor besøket er høyere enn ellers. Når er målgruppen din mest aktiv på nett? Er det tidspunkt svært mange legger ut meldinger, slik at budskapet kan drukne? Man kan også tenke seg at man legger ut rett i forkant av en "topp". Meldingen "drukner" ikke , men blir liggende langt nede på lista. Hvilken målgruppe skal bedriften henvende seg til? Bedriftsmarkedet eller privatmarkedet, unge eller voksne? Når er det akkurat denne bedriftens målgruppe er aktiv? Med et analyseverktøy får man en oversikt over egne besøk, og kan legge disse til grunn. I tillegg kan man se aktiviteten på blogg, med kommentarer, retweets osv. Når oppstår disse?

Har bedriftens bruk av sosiale medier oppfylt de mål og ført til den effekten bedriften ønsket med sin strategi?

For å finne svaret på dette, må det ligge målbare verdier til grunn. Er det en sammenheng mellom økt satsing på sosiale medier og antall besøk på bedriftens nettsider? I så fall, fører dette igjen til økt omsetning eller annet ønsket resultat som følge av dette? 
Dette er nok ingen eksakt vitenskap, men uten måleverktøy har man ingen mulighet til å kunne måle effekten av egen innsats, samt få grunnlag til å utvikle satsningen slik at bedriften får mest mulig igjen for sin ressursbruk.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar