lørdag 8. september 2012

Forventningsfaktorer ved forretningsmessig bruk av sosiale medier

Om en bedrift skal ha utbytte av sosiale medier som en del av sin markedsstrategi, er det visse normer bedriften må forholde seg til. Kommunikasjon via sosiale medier oppfattes som mer personlige samtaler, enn tradisjonell markedsføring. Dette gir muligheter for tilitsbygging og styrket renomme. Men for å lykkes med dette må visse forventninger innfris. Hvilke forventningsfaktorer bør ivaretas?

I følge Thor O. Olsens  leksjon "Forretningsmessig bruk av sosiale medier", er det 5 faktorer som er viktige om en bedrift skal innfri forventningene som ligger i å benytte sosiale medier. Disse er:
  • Troverdighet
  • Gjennomsiktighet
  • Åpenhet
  • Rask respons
  • Langsiktighet
Et eksempel på en bedrift som benytter sosiale medier, og oppfylle disse faktorene er Telenor. Jeg har valgt å se på deres blogg "Jobb smartere" (http://blogg.telenor.no/jobbsmartere/).
Bloggen har fire hovedkategorier: Sikkerhet, Råd og tips, Telefoner og Programmer.
Innleggene er altså av forskjellig karakter, og de benytter flere skribenter, både egne ansatte og eksterne gjesteskribenter.
Troverdighet og gjennomsiktighet er ivaretatt ved at det er flere som skriver, både egne ansatte og eksterne gjestebloggere. Flere av innleggene er skrevet i en personlig, men samtidig saklig tone, noe som gir et seriøst inntrykk, som igjen gir troverdighet. Tester viser både styrker og svakheter ved forskjellige produkter.
Åpenhet og Rask respons kan illustreres ved kommentarene som legges inn. Alle (av de jeg har lest) blir raskt besvart, og leseren kan kommunisere med den som har skrevet innlegget. Til og med innlegg som blir kommentert  en god stund etter at de ble publisert blir raskt besvart.
Langsiktigheten er det vanskelig å kunne si så mye om her. Bloggen har eksistert siden november 2011, og er altså forholdsvis fersk. Sammen med bruk av Facbook og Twitter er nok dette en del av Telenors langsiktige satsing på sosiale medier.

En kjekk liten sak er at under hvert blogginnlegg ligger lenker til flere sosiale medier og e-post, slik at du enkelt kan spre "det gode budskap" fra innlegget videre.
Lenker til flere sosiale medier og e-post.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar